- Data: 10 lipca 2021 - 11 września 2021
- Czas trwania: 30 godzin
- Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
BLOK 3. Ocena i uczenie wczesnych umiejętności komunikacyjnych małych dzieci
Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”
KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych- 2 dni,
- Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka, które nie posiada umiejętności mowy lub ma ją poważnie ograniczoną tzw. Wczesna Interwencja Behawioralna- 1 dzień
- Uczenie do płynności (nauczania precyzyjnego, budowania systemu kart, procedury uczenia bez błędu, najbardziej efektywnych sposobów zbierania danych)- 1 dzień
Czas szkolenia: 4 dni w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
1-2 DZIEŃ VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych 10-11 lipca
Prowadzący: Marta Sierocka-Rogala superwizor BCBA, logopeda, pedagog, dyrektor programowy Fundacji SCOLAR i SCOLARIS
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (10-11.07)
CZĘŚĆ I
- Tradycyjne podejście do nabywania języka
- Zachowanie werbalne – definicja, charakter wzmacniania zachowań werbalnych
- Funkcjonalna analiza języka Skinnera
- Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
- Mandy, takty
- Umiejętności echowe
- Umiejętności intrawerbalne
- Wieloelementowa kontrola bodźcowa
- Rola słuchacza
- VB-MAPP – rys historyczny
- Struktura narzędzia
- Wskazówki dotyczące dokonywania oceny
- Zestawy pomocy
CZĘŚĆ II
- Dokonywanie oceny
- Wypełnianie wykresów
- Ocena barier
- Tworzenie programu terapeutycznego na podstawie VB-MAPP
- Ocena gotowości do zmiany
- Podsumowanie
3 DZIEŃ Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka – 24 lipca
Prowadzący:: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (24.07)
PROGRAM:
- Komunikacja priorytetem w terapii małego dziecka
- Wyznaczanie celów terapeutycznych zgodnie z analizą funkcjonalną języka Skinnera
- Kształtowanie mowy u małych dzieci nieposiadających umiejętności echowych
2. Jak nie stać się bodźcem awersyjnym?
- Parowanie
- Odruchowe operacje motywacyjne
- Czego unikać w terapii małego dziecka
- 7 kroków do kontroli poleceniowej wg Roberta Schramma
3. Efektywne uczenie małego dziecka
- Uczenie bez błędów
- Dobór podpowiedzi
- Korygowanie błędów w trakcie nauki
- Transfer – wycofywanie podpowiedzi
- Uczenie w środowisku naturalnym (Natural Environment Teaching)
4. Pierwsze cele w terapii małego dziecka
- Mandy – skuteczne uczenie komunikacji
- Budowanie wspólnej uwagi
- Kształtowanie reakcji na imię
- Programy: „Przejście”, „Poczekaj”, „Oddawanie wzmocnień”
4 DZIEŃ Uczenie do płynności- 11 września
Prowadzący:: Michalina Korzeniewska pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, wieloletni nauczyciel w szkole Fundacji Scolar
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (24.07)
PROGRAM:
- Dlaczego płynność jest ważna?
- Wprowadzenie do uczenia precyzyjnego- kroki pracy nad płynnymi zachowaniami (wyznać, przećwicz, sprawdź, przećwicz, sprawdź…).
- Budowanie systemu kart.
- Procedura uczenia bez błędu.
- Najbardziej efektywny sposób zbierania danych.