- Data: 18-26 września 2021
- Czas trwania: 30 godzin
- Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
BLOK 4. Efektywna praca z grupą- ONLINE
Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”
KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci szkolnych- 2 dni,
- Praca z grupą- szkolenie dla specjalistów i nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym- 1 dzień.
- Zabawa najlepszym sposobem na naukę umiejętności społecznych-1 dzień.
Czas szkolenia: 4 dni w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
1-2 DZIEŃ Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci szkolnych 18-19 września
MACIEJ SZYMANOWSKI – pedagog specjalny, trener TUS z wieloletnim letnim doświadczeniem, dyrektor Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej SCOLAR – koordynujący pracę ponad 30-tu terapeutów prowadzących grupy TUS, corocznie kwalifikuje i dobiera do grup ponad 300 uczestników TUS-ów. >
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (18-19.09)
- Rekrutacja i dobieranie uczestników do grup
- Struktura zajęć TUS
- System motywacyjny- dlaczego jest ważny i jak powinno się go stosować?
- Skuteczne i nieskuteczne techniki terapeutyczne w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu
- Zachowania trudne- przyczyny i jak sobie z nimi radzić?
- Tematyka TUS-ów
- Tworzenie scenariuszy zajęć
- Przekazywanie informacji zwrotnej rodzicom
3 DZIEŃ Praca z grupą- 25 września
Prowadzący: Michalina Korzeniewska pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, nauczyciel w szkole Fundacji Scolar
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (25.09)
PROGRAM:
1. Dlaczego dzieciom się nie chce?- o motywacji
- o wzmocnieniach i wzmacnianiu
- o grupowych systemach motywacyjnych
- o pochwale specyficzne
2. Skuteczne techniki zarządzania grupą
- zasady jako najbardziej opłacalna forma zarządzania grupą
- uczenie proszenia o uwagę
- aktywne reagowanie uczniów (active student responding) – czym jest i dlaczego warto z niego korzystać
3. Jak uczymy?
- wykorzystanie elementów Nauczania Bezpośredniego (Direct Instruction)
- Boardwork- jak uczyć grupę nowych umiejętności „przy tablicy”
- wyznaczanie celów (pin point)
- nauka przez obserwację (observational learning
- nauka koleżeńska (peer tutoring)
4. Organizacja pracy
- jak planować lekcję
- organizacja pomocy dydaktycznych
- co zrobić, żeby nie było nudno?
4 DZIEŃ Zabawa najlepszym sposobem na naukę umiejętności społecznych 26 września
Prowadzący: Klaudia Mońka, psycholog, wieloletni terapeuta, dyrektor przedszkola Fundacji Scolar na Bielanach
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (26.09)
PROGRAM:
1. Nauka zabawy priorytetem w pracy z dziećmi.
2. Rola zabawy w życiu dziecka i jej wpływ na rozwój umiejętności społecznych.
3. Tworzenie środowiska do rozwoju zabawy
- Planowanie grup
- Wybór uczestników
- Wyznaczenie konkretnych celów
- Dobór gier i zabaw
4. Ocena umiejętności zabawy (kwestionariusze, obserwacja, PLAC).
5. Zabawa kierowana – dobór sposobu uczenia.
6. Jak się bawić? Filmy przedstawiające naukę konkretnych zabaw.
7. Wpisywanie umiejętności społecznych – wybór właściwych celów, wzmacnianie interakcji społecznych.
8. Monitorowanie nabywanych umiejętności zabawy i umiejętności społecznych.