- Data: 12 listopada 2022 - 04 grudnia 2022
- Czas trwania: 30 godzin
- Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
BLOK 1. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych– „od dźwięku do myślenia”
Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”
KOSZT: Projekt współfinansowany jest z środków PFRON, uczestnicy wnoszą opłatę w wysokości 190,00 zł.
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Od dźwięku do języka- 2 dni szkoleniowe,
- Uczenie generatywne- 1 dzień szkoleniowy,
- Teoria Ram Relacyjnych- 1 dzień szkoleniowy
Prowadzący: Marta Sierocka- Rogala superwizor BCBA, logopeda, pedagog, dyrektor programowy Fundacji SCOLAR i SCOLARIS
Czas szkolenia: 4 dni w godz. 9.00-16.30
HARMONOGRAM:
1-2 DZIEŃ Od dźwięku do języka 12-13.11.2022r.
PROGRAM:
- W jaki sposób może być zaburzony rozwój języka i umiejętności komunikacyjnych dzieci z autyzmem
- Wspieranie rozwoju mowy
- Kluczowa rola motywacji w nauce komunikacji
- Jak zwiększyć ilość wokalizacji
- Sposoby kształtowania wokalizacji
- Trening komunikacyjny
- wybór komunikacji wspomagającej – gest czy obrazek
- Program K&K – od gestu do mowy
- PECS, Makaton
- Rozwój mandów – od próśb do pytań
- Rozwój taktów
- Kształtowanie umiejętności intrawerbalnych
- Łączna kontrola – udział taktów i umiejętności echowych w rozwoju umiejętności słuchacza czy rozwiązywaniu problemów
- Budowanie opowiadania – metoda skryptów
- Teoria ram relacyjnych
3 DZIEŃ Uczenie generatywne 03.12.2022r.
PROGRAM:
1. Umiejętności intrawerbalne
- reakcje intrawerbalne, a kontrola intrawerbalna.
2. Uczymy się budowania pojęć.
3. Mathetics – czyli nauka o uczeniu.
4. Pięć sposobów na uczenie generatywne.
5. TAPS (Myśląc głośno rozwiązuję problemy).
6. Mówienie o uczuciach i własnych doświadczeniach (private events).
4 DZIEŃ Teoria Ram Relacyjnych 04.12.2022r.
PROGRAM:
- Co Teoria Ram Relacyjnych wnosi do uczenia umiejętności językowych i umiejętności poznawczych?
- Relacje wywiedzione – implikacje wzajemne i kombinatoryjne.
- Jak rozwijać umiejętności komunikacyjne poprzez naukę wywodzenia relacji ?
- Organizowanie procesu uczenia.
- Właściwe przygotowanie materiału.