- Data: 22-30 stycznia 2022
- Czas trwania: 30 godzin
- Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
BLOK 2. Stosowana Analiza Zachowania sposobem na efektywną edukację-ONLINE
Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”
KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
- Zachowania trudne- 2 dni.
Czas szkolenia: 4 dni w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
1-2 DZIEŃ Stosowana Analiza Zachowania 22-23 styczeń
Prowadzący: Karolina Osiennik /Weronika Kolczyńska
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (22-23.01.2022)
1. Czym jest Stosowana Analiza Zachowania – rys historyczny
2. Czteroelementowa zależność – wyodrębnienie elementów
- Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
- Reakcje
- Konsekwencje
3. Wzmacnianie
- Czym jest wzmocnienie a czym nie jest
- Rodzaje wzmocnień
a) Ocena preferencji
b) Ocena wzmocnień
c) Jak efektywnie wzmacniać
- Wzmacnianie ciągle a sporadyczne
- Rozrzedzanie wzmocnień
d) Wzmocnienia negatywne
4. Karanie – czy karaniem możemy nauczyć?
5. Jak uczyć nowych zachowań?
a) Typy podpowiedzi i ich wycofywanie
b) Nauczanie intensywne, incydentalne, uczenie w NET
c) Próby skomasowane, rozszerzone, losowe
d) Uczenie bez błędu
6. Kształtowanie
7. Łańcuchy zachowań
8. Uczenie komunikacji – funkcjonalna analiza języka
a) Podstawowe elementy werbalne
b) Podstawy wprowadzania AAC
9. Uczenie samodzielności i zabawy
- Plany aktywności
10. Narzędzia do oceny różnych umiejętności (w języku polskim VBMAPP, ESDM i w języku angielskim EFL, Social Savy, PLAC, PEAK)
11. Pisanie programów
3-4 Dzień Zachowania trudne 29-30 styczeń
Prowadzący: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (29-30.2022)
PROGRAM:
1. Stosowana Analiza Zachowania
- Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
- Dlaczego niektóre zachowania powtarzamy? – konsekwencje
- Wzmocnienia – pozytywne oraz możliwe niepożądane skutki stosowania wzmocnień
- Kary – czy są potrzebne?
- Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ
2. Zachowania trudne
- Definicje i przykłady
- Dlaczego zachowania niepożądane się pojawiają?
- Jak znaleźć funkcję zachowania? – ocena funkcjonalna
- Kwestionariusz wywiadu wg G.P. Hanley’a
- Notatki ABC wg Carbone
- IISCA wg G.P. Hanley’a
3. Redukowanie zachowań niepożądanych
- Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
- Wybór zachowania do zmiany oraz zachowania alternatywnego
- Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne
- Wypracowanie kontroli poleceniowej
- Jak sposób uczenia wpływa na pojawianie się ZT? Jak spowodować żeby dzieci słuchały?
- Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
- Modyfikowanie konsekwencji – zwiększanie liczby zachowań pożądanych
- Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI
- Kontrakty behawioralne
- Metoda kształtowania – Interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a
- Modyfikowanie konsekwencji – zmniejszanie ilości zachowań niepożądanych
- Wygaszanie – wygaszanie bez blokowania ucieczki i wymuszonych podpowiedzi fizycznych wg Schramm’a
- Karanie negatywne
- Karanie pozytywne
- Możliwe niepożądane skutki stosowania kar
- Ograniczenia w stosowaniu kar
4. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi w grupie
5. Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem – zjawisko kontrastu behawioralnego