• Data: 23 lipca 2022 - 10 września 2022
  • Czas trwania: 30 godzin
  • Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
Zapisz się na szkolenie
Formularz zgłoszeniowy

BLOK 3. Ocena i uczenie wczesnych umiejętności komunikacyjnych małych dzieci

Projekt "POMAGAM. Wiem jak!" realizowany przez Fundację SCOLAR z środków PFRON w dniach 23-24.07, 31.07, 10.09.2022r. (GRUPA 1)
BLOK 3. Ocena i uczenie wczesnych umiejętności komunikacyjnych małych dzieci

Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”

KOSZT: Projekt współfinansowany jest z środków PFRON, uczestnicy wnoszą opłatę w wysokości 190,00 zł

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  1. VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych- 2 dni,
  2. Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka, które nie posiada umiejętności mowy lub ma ją poważnie ograniczoną tzw. Wczesna Interwencja Behawioralna- 1 dzień
  3. Uczenie do płynności (nauczania precyzyjnego, budowania systemu kart, procedury uczenia bez błędu, najbardziej efektywnych sposobów zbierania danych)- 1 dzień

Czas szkolenia: 4 dni w godz. 9.00-16.30 

HARMONOGRAM:

1-2 DZIEŃ VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych 23-24.07.2022r.

Prowadzący: Marta Sierocka- Rogala – superwizor BCBA, logopeda, pedagog, dyrektor programowy Fundacji SCOLAR i SCOLARIS

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30

PROGRAM:

CZĘŚĆ I

  • Tradycyjne podejście do nabywania języka
  • Zachowanie werbalne – definicja, charakter wzmacniania zachowań werbalnych
  • Funkcjonalna analiza języka Skinnera
  • Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
  • Mandy, takty
  • Umiejętności echowe
  • Umiejętności intrawerbalne
  • Wieloelementowa kontrola bodźcowa
  • Rola słuchacza
  • VB-MAPP – rys historyczny
  • Struktura narzędzia
  • Wskazówki dotyczące dokonywania oceny
  • Zestawy pomocy

CZĘŚĆ II

  • Dokonywanie oceny
  • Wypełnianie wykresów
  • Ocena barier
  • Tworzenie programu terapeutycznego na podstawie VB-MAPP
  • Ocena gotowości do zmiany
  • Podsumowanie

3 DZIEŃ Uczenie do płynności 31.07.2022r.

Prowadzący: Michalina Korzeniewska pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, wieloletni nauczyciel w szkole Fundacji Scolar

Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30

PROGRAM:

1. Komunikacja priorytetem w terapii małego dziecka

  • Wyznaczanie celów terapeutycznych zgodnie z analizą funkcjonalną języka Skinnera
  • Kształtowanie mowy u małych dzieci nieposiadających umiejętności echowych

2. Jak nie stać się bodźcem awersyjnym?

  • Parowanie
  • Odruchowe operacje motywacyjne
  • Czego unikać w terapii małego dziecka
  • 7 kroków do kontroli poleceniowej wg Roberta Schramma

3. Efektywne uczenie małego dziecka

  • Uczenie bez błędów
  • Dobór podpowiedzi
  • Korygowanie błędów w trakcie nauki
  • Transfer – wycofywanie podpowiedzi
  • Uczenie w środowisku naturalnym (Natural Environment Teaching)

4. Pierwsze cele w terapii małego dziecka

  • Mandy – skuteczne uczenie komunikacji
  • Budowanie wspólnej uwagi
  • Kształtowanie reakcji na imię
  • Programy: „Przejście”, „Poczekaj”, „Oddawanie wzmocnień”

4 DZIEŃ Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka 10.09.2022r.

Prowadzący: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA

Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 

PROGRAM:

  1. Dlaczego płynność jest ważna?
  2. Wprowadzenie do uczenia precyzyjnego- kroki pracy nad płynnymi zachowaniami (wyznać, przećwicz, sprawdź, przećwicz, sprawdź…).
  3. Budowanie systemu kart.
  4. Procedura uczenia bez błędu.
  5. Najbardziej efektywny sposób zbierania danych.