- Data: 11-26 marca 2023
- Czas trwania: 30 godzin
- Miejsce: wideokonferencja zoom
BLOK 4. Efektywna praca z grupą
Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”
KOSZT: Projekt współfinansowany jest z środków PFRON, uczestnicy wnoszą opłatę w wysokości 190,00 zł
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci szkolnych- 2 dni.
- Praca z grupą- szkolenie dla specjalistów i nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym- 1 dzień.
- Zabawa najlepszym sposobem na naukę umiejętności społecznych- 1 dzień.
Czas szkolenia: 4 dni w godz. 9.00-16.30
HARMONOGRAM:
1-2 DZIEŃ Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci szkolnych 11-12.03.2023r.
Prowadzący:
KATARZYNA MALINOWSKA- psycholog, psychoterapeuta w trakcie treningu. Absolwentka psychologii w ramach MISMaP na Uniwersytecie Warszawskim z dwiema specjalnościami: Psychologią Kliniczną Dziecka i Rodziny oraz Experimental Social Psychology. Od 2017r. związana z Fundacją Scolar. Prowadzi terapię indywidualną i grupową w języku polskim i angielskim, Trening Umiejętności Społecznych oraz warsztaty dla dzieci i rodziców.
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
- Rekrutacja i dobieranie uczestników do grup.
- Struktura zajęć TUS.
- System motywacyjny- dlaczego jest ważny i jak powinno się go stosować?
- Skuteczne i nieskuteczne techniki terapeutyczne w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.
- Zachowania trudne- przyczyny i jak sobie z nimi radzić?
- Tematyka TUS-ów.
- Tworzenie scenariuszy zajęć.
- Przekazywanie informacji zwrotnej rodzicom.
3 DZIEŃ Praca z grupą- dzieci szkolne i wczesnoszkolne 18.03.2023r.
Prowadzący: Michalina Korzeniewska pedagog specjalny, analityk zachowania BCBA, nauczyciel w szkole Fundacji Scolar
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
1.Dlaczego dzieciom się nie chce?- o motywacji
- o wzmocnieniach i wzmacnianiu
- o grupowych systemach motywacyjnych
- o pochwale specyficzne
2. Skuteczne techniki zarządzania grupą
- zasady jako najbardziej opłacalna forma zarządzania grupą
- uczenie proszenia o uwagę
- aktywne reagowanie uczniów (active student responding) – czym jest i dlaczego warto z niego korzystać
3. Jak uczymy?
- wykorzystanie elementów Nauczania Bezpośredniego (Direct Instruction)
- Boardwork- jak uczyć grupę nowych umiejętności „przy tablicy”
- wyznaczanie celów (pin point)
- nauka przez obserwację (observational learning
- nauka koleżeńska (peer tutoring)
4. Organizacja pracy
- jak planować lekcję
- organizacja pomocy dydaktycznych
- co zrobić, żeby nie było nudno?
4 DZIEŃ Zabawa najlepszym sposobem na naukę umiejętności społecznych 26.03.2023r.
Prowadzący: Klaudia Mońka- psycholog, wieloletni terapeuta, dyrektor przedszkola Fundacji Scolar na Bielanach
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30
PROGRAM:
1.Nauka zabawy priorytetem w pracy z dziećmi.
2. Rola zabawy w życiu dziecka i jej wpływ na rozwój umiejętności społecznych.
3. Tworzenie środowiska do rozwoju zabawy
- Planowanie grup
- Wybór uczestników
- Wyznaczenie konkretnych celów
- Dobór gier i zabaw
4. Ocena umiejętności zabawy (kwestionariusze, obserwacja, PLAC).
5. Zabawa kierowana – dobór sposobu uczenia.
6. Jak się bawić? Filmy przedstawiające naukę konkretnych zabaw.
7. Wpisywanie umiejętności społecznych – wybór właściwych celów, wzmacnianie interakcji społecznych.
8. Monitorowanie nabywanych umiejętności zabawy i umiejętności społecznych.