• Data: 09-30 stycznia 2022
  • Czas trwania: 30 godzin
  • Miejsce: wideokonferencja zoom
Zapisz się na szkolenie
Formularz zgłoszeniowy

BLOK RODZICE -AUTYZM -GRUPA1-ONLINE

Projekt "POMAGAM. Wiem jak!" realizowany przez Fundację SCOLAR z środków PFRON w dniach 09.01 , 22.01; 29-30.01.22 (GRUPA 1)
BLOK RODZICE -AUTYZM -GRUPA1-ONLINE

Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”

KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  1. Od diagnozy do terapii autyzm – 1 dzień
  2. Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka – 1 dzień.
  3. Zachowania trudne- 2 dni.

Czas szkolenia:  4 dni w godz. 9.00-16.30 

1-DZIEŃ Od diagnozy do terapii autyzm (9 styczeń 2022)

Prowadzący:

MARTA SIEROCKA-ROGALA superwizor BCBA, logopeda, pedagog, dyrektor programowy Fundacji SCOLAR i SCOLARIS
KLAUDIA MOŃKA– psycholog i terapeuta behawioralny pracujący w oparciu o Stosowaną Analizę Zachowania. Z  Fundacją SCOLAR związana od 2014 roku – prowadzi terapię indywidualną, grupową, Treningi Umiejętności Społecznych oraz warsztaty dla rodziców. W Niepublicznym Punkcie Przedszkolnym SCOLAR (Bielany)
sprawuje funkcję dyrektora

Czas szkolenia:  godz. 9.00-16.30 (09.01)

PROGRAM:

    1. Omówienie objawów ze spektrum autyzmu
    2. Etiologia i jej wpływ na terapię
    3. Mam diagnozę i co dalej? Kwestie formalne (do czego moje dziecko ma prawo) i praktyczne (wybór właściwej placówki)
    4. Cechy dobrej terapii
    5. Wiodące i wspomagające metody terapeutyczne
    6. Co stosowana analiza zachowania wnosi do edukacji

2 DZIEŃ – Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka- 22  styczeń 2022

Prowadzący:: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA

Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (22.01.22)

PROGRAM:

      1. Komunikacja priorytetem w terapii małego dziecka
      • Wyznaczanie celów terapeutycznych zgodnie z analizą funkcjonalną języka Skinnera
      • Kształtowanie mowy u małych dzieci nieposiadających umiejętności echowych

2. Jak nie stać się bodźcem awersyjnym?

      • Parowanie
      • Odruchowe operacje motywacyjne
      • Czego unikać w terapii małego dziecka
      • 7 kroków do kontroli poleceniowej wg Roberta Schramma

3. Efektywne uczenie małego dziecka

      • Uczenie bez błędów
      • Dobór podpowiedzi
      • Korygowanie błędów w trakcie nauki
      • Transfer – wycofywanie podpowiedzi
      • Uczenie w środowisku naturalnym (Natural Environment Teaching)

4. Pierwsze cele w terapii małego dziecka

      • Mandy – skuteczne uczenie komunikacji
      • Budowanie wspólnej uwagi
      • Kształtowanie reakcji na imię
      • Programy: „Przejście”, „Poczekaj”, „Oddawanie wzmocnień”

3-4 DZIEŃ Zachowania trudne- 29-30 styczeń 2022

Prowadzący:  WERONIKA KOLCZYŃSKA

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30  (29-30.01.2022)

PROGRAM:
1. Stosowana Analiza Zachowania

      • Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
      • Dlaczego niektóre zachowania powtarzamy? – konsekwencje
        • Wzmocnienia – pozytywne oraz możliwe niepożądane skutki stosowania wzmocnień
        • Kary – czy są potrzebne?
        • Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ

2. Zachowania trudne

      • Definicje i przykłady
      • Dlaczego zachowania niepożądane się pojawiają?
      • Jak znaleźć funkcję zachowania? – ocena funkcjonalna
        • Kwestionariusz wywiadu wg G.P. Hanley’a
        • Notatki ABC wg Carbone
        • IISCA wg G.P. Hanley’a

3. Redukowanie zachowań niepożądanych

      • Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
      • Wybór zachowania do zmiany oraz zachowania alternatywnego
      • Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne
        • Wypracowanie kontroli poleceniowej
        • Jak sposób uczenia wpływa na pojawianie się ZT? Jak spowodować żeby dzieci słuchały?
        • Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
        • Podejście Pozytywnego Wspierania Zachowań (PBS)
      • Modyfikowanie konsekwencji – zwiększanie liczby zachowań pożądanych
        • Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI
        • Kontrakty behawioralne
        • Metoda kształtowania – Interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a
      • Modyfikowanie konsekwencji – zmniejszanie ilości zachowań niepożądanych
        • Wygaszanie – wygaszanie bez blokowania ucieczki i wymuszonych podpowiedzi fizycznych wg Schramm’a
        • Karanie negatywne
        • Karanie pozytywne
        • Możliwe niepożądane skutki stosowania kar
        • Ograniczenia w stosowaniu kar

4. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi w grupie

5. Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem – zjawisko kontrastu behawioralnego