- Data: 09-30 stycznia 2022
- Czas trwania: 30 godzin
- Miejsce: wideokonferencja zoom
BLOK RODZICE -AUTYZM -GRUPA1-ONLINE
Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”
KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Od diagnozy do terapii autyzm – 1 dzień
- Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka – 1 dzień.
- Zachowania trudne- 2 dni.
Czas szkolenia: 4 dni w godz. 9.00-16.30
1-DZIEŃ Od diagnozy do terapii autyzm (9 styczeń 2022)
Prowadzący:
MARTA SIEROCKA-ROGALA– superwizor BCBA, logopeda, pedagog, dyrektor programowy Fundacji SCOLAR i SCOLARIS
KLAUDIA MOŃKA– psycholog i terapeuta behawioralny pracujący w oparciu o Stosowaną Analizę Zachowania. Z Fundacją SCOLAR związana od 2014 roku – prowadzi terapię indywidualną, grupową, Treningi Umiejętności Społecznych oraz warsztaty dla rodziców. W Niepublicznym Punkcie Przedszkolnym SCOLAR (Bielany) sprawuje funkcję dyrektora
Czas szkolenia: godz. 9.00-16.30 (09.01)
PROGRAM:
- Omówienie objawów ze spektrum autyzmu
- Etiologia i jej wpływ na terapię
- Mam diagnozę i co dalej? Kwestie formalne (do czego moje dziecko ma prawo) i praktyczne (wybór właściwej placówki)
- Cechy dobrej terapii
- Wiodące i wspomagające metody terapeutyczne
- Co stosowana analiza zachowania wnosi do edukacji
2 DZIEŃ – Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka- 22 styczeń 2022
Prowadzący:: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (22.01.22)
PROGRAM:
- Komunikacja priorytetem w terapii małego dziecka
- Wyznaczanie celów terapeutycznych zgodnie z analizą funkcjonalną języka Skinnera
- Kształtowanie mowy u małych dzieci nieposiadających umiejętności echowych
2. Jak nie stać się bodźcem awersyjnym?
- Parowanie
- Odruchowe operacje motywacyjne
- Czego unikać w terapii małego dziecka
- 7 kroków do kontroli poleceniowej wg Roberta Schramma
3. Efektywne uczenie małego dziecka
- Uczenie bez błędów
- Dobór podpowiedzi
- Korygowanie błędów w trakcie nauki
- Transfer – wycofywanie podpowiedzi
- Uczenie w środowisku naturalnym (Natural Environment Teaching)
4. Pierwsze cele w terapii małego dziecka
- Mandy – skuteczne uczenie komunikacji
- Budowanie wspólnej uwagi
- Kształtowanie reakcji na imię
- Programy: „Przejście”, „Poczekaj”, „Oddawanie wzmocnień”
3-4 DZIEŃ Zachowania trudne- 29-30 styczeń 2022
Prowadzący: WERONIKA KOLCZYŃSKA
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (29-30.01.2022)
PROGRAM:
1. Stosowana Analiza Zachowania
- Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
- Dlaczego niektóre zachowania powtarzamy? – konsekwencje
- Wzmocnienia – pozytywne oraz możliwe niepożądane skutki stosowania wzmocnień
- Kary – czy są potrzebne?
- Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ
2. Zachowania trudne
- Definicje i przykłady
- Dlaczego zachowania niepożądane się pojawiają?
- Jak znaleźć funkcję zachowania? – ocena funkcjonalna
- Kwestionariusz wywiadu wg G.P. Hanley’a
- Notatki ABC wg Carbone
- IISCA wg G.P. Hanley’a
3. Redukowanie zachowań niepożądanych
- Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
- Wybór zachowania do zmiany oraz zachowania alternatywnego
- Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne
- Wypracowanie kontroli poleceniowej
- Jak sposób uczenia wpływa na pojawianie się ZT? Jak spowodować żeby dzieci słuchały?
- Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
- Podejście Pozytywnego Wspierania Zachowań (PBS)
- Modyfikowanie konsekwencji – zwiększanie liczby zachowań pożądanych
- Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI
- Kontrakty behawioralne
- Metoda kształtowania – Interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a
- Modyfikowanie konsekwencji – zmniejszanie ilości zachowań niepożądanych
- Wygaszanie – wygaszanie bez blokowania ucieczki i wymuszonych podpowiedzi fizycznych wg Schramm’a
- Karanie negatywne
- Karanie pozytywne
- Możliwe niepożądane skutki stosowania kar
- Ograniczenia w stosowaniu kar
4. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi w grupie
5. Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem – zjawisko kontrastu behawioralnego