• Data: szczegóły wkrótce
  • Czas trwania: 13 godzin
  • Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
Zapisz się na szkolenie
szczegóły wkrótce

Zachowania „trudne”, czyli niepoprawne kontekstowo– skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania- SZKOLENIE ONLINE!

Krzyk, płacz, odmowa, zachowania agresywne i autoagresywne stanowią duże wyzwanie dla osób z najbliższego otoczenia osób przejawiających zachowania problemowe. Dlatego zapraszamy Państwa na wyjątkowe szkolenie, które odpowie na pytania: „jak właściwie reagować na zachowania problemowe pacjenta?”, „dlaczego rozwijanie funkcjonalnych zachowań jest najskuteczniejszym rozwiązaniem?”, „czy możliwe jest efektywne poradzenie sobie z agresją i autoagresją podopiecznego?”
Zachowania „trudne”, czyli niepoprawne kontekstowo– skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania- SZKOLENIE ONLINE!

Wyjątkowość tego szkolenia polega na tym, że nie tylko przedstawimy Państwu metody o potwierdzonej badaniami naukowymi skuteczności, w nurcie Stosowanej Analizy Zachowania, ale również zaprezentujemy „nowe oblicze” Stosowanej Analizy Zachowania, która promuje etyczne, skoncentrowane na pacjencie, pozytywne i pełne empatii podejście do kwestii zachowań stanowiących wyzwanie, której jednym z wiodących haseł jest „Compassion over compliance” (współczucie ponad posłuszeństwem).

Prowadzący: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (sobota), 9.00-16.30 (niedziela)

Cena: do ustalenia

Program:

I. Czym są zachowania niepoprawne kontekstowo?

  1. Dlaczego „zwalczanie” zachowań „trudnych” to nie jest dobry pomysł?

II . Czy to co robimy jest właściwe?

  1. Czym kierujemy się przy wyborze strategii terapeutycznych?
  2. Priorytety etyczne wg współczesnej stosowanej analizy zachowania
  3. Wartości współczesnej stosowanej analizy zachowania
  4. Niebezpieczeństwo eskalacji zachowania i strategie regulacji

III. Dlaczego „się zachowujemy”?

  1. Zachowanie jako odpowiedź
  2. Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
    – Zmienne poprzedzające
    – Konsekwencje wzmacniające – skąd wiemy, że wzmacniamy
    – Jak to działa w praktyce – przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej
  3. Czy stosowanie wzmacniania negatywnego może mieć niepożądane skutki?
  4. Skuteczne podpowiedzi jako kluczowy element terapii
  5. Determinizm, czyli każde zachowanie ma swoją przyczynę
  6. Co to są obszary „zachowanio-trudno-genne”?

IV. Ocena funkcji zachowania – szukanie odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”

  1. Jak możemy poznać i zrozumieć zachowania ucznia?
    – Ocena pośrednia: Wywiad otwarty wg dr. G.P. Hanley’a
    – Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC – przykłady praktyczne
  2. Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
    – Pozyskanie, Ucieczka, Automatyczne Wzmacnianie
    – Forma a funkcja zachowania
    – Jak funkcje zachowania mogą być połączone?

V. Modyfikowanie zachowań problemowych

  1. Cele terapii opartych na stosowanej analizie zachowania
  2. Czym są niezbędne umiejętności funkcjonalne

VI. Tworzenie i wprowadzanie interwencji

  1. Trzy główne grupy strategii – czy wszystkie są tak samo ważne?
  2. Czy możemy zapobiegać pojawianiu się zachowań niepożądanych? – działania proaktywne/ przykłady z praktyki
    – Zacznij od budowania relacji
    – Ucz się, zanim zaczniesz uczyć
    – Czym jest środowisko bogate we wzmocnienia, stan 3xZ i dlaczego to ważne?
    – Interakcje z uczniem kiedy jest JEGO czasu
    – Rozwijanie współpracy z uczniem
    – Co zrobić, gdy uczeń „walczy” o wzmocnienia – nasycanie ciągłe i procedura NCR
    – Trening Funkcjonalnej Komunikacji – uczymy proszenia i odmawiania (podstawy)
    – Co możemy zrobić, żeby nie mieć zachowań „ucieczkowych”?
    * dawanie wyboru, Zasada Premacka i inne skuteczne narzędzia dla zachowań w funkcji ucieczki
    * Systematyczne odwrażliwianie –  gdy powodem ucieczki jest lęk
  3. Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastępczych
    – Wzmacnianie różnicujące DRA, DRI – jak zmieniać zachowania w oparciu o ich funkcję i formę – przykłady z praktyki
    – „Spiszmy kontrakt!”, czyli jak kontrakty behawioralne zmieniają nasze zachowanie w pozytywny sposób  – przykłady z praktyki
    – Kształtowanie akceptacji odmowy i odroczenia wzmocnienia – elementy terapii Terapii Opartej na Umiejętnościach dr. G.P. Hanley’a (SBT)
  4. Dlaczego współczesna stosowana analiza zachowania nie polega już na procedurach awersyjnych
    – Podejście Współczesnej SAZ do wygaszania („częściowe wygaszanie”, „Kind Extinction”)
    – Logiczne i naturalne konsekwencje zachowań niepoprawnych kontekstowo
    – Co zrobić, gdy zachowanie jest niebezpieczne lub eskaluje do niebezpiecznego?
    – Zachowania trudne w grupie – podsumowanie procedur omówionych wcześniej

Formy szkoleniowe:

  • Burza mózgów
  • Dyskusja
  • Praca w grupach
  • Filmy
  • Przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany terminu szkolenia.

ZAPISZ SIĘ – link do formularza powyżej