- Data: szczegóły wkrótce
- Czas trwania: 13 godzin
- Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
Zachowania „trudne”, czyli niepoprawne kontekstowo– skuteczne interwencje w nurcie współczesnej Stosowanej Analizy Zachowania- SZKOLENIE ONLINE!

Wyjątkowość tego szkolenia polega na tym, że nie tylko przedstawimy Państwu metody o potwierdzonej badaniami naukowymi skuteczności, w nurcie Stosowanej Analizy Zachowania, ale również zaprezentujemy „nowe oblicze” Stosowanej Analizy Zachowania, która promuje etyczne, skoncentrowane na pacjencie, pozytywne i pełne empatii podejście do kwestii zachowań stanowiących wyzwanie, której jednym z wiodących haseł jest „Compassion over compliance” (współczucie ponad posłuszeństwem).
Prowadzący: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (sobota), 9.00-16.30 (niedziela)
Cena: do ustalenia
Program:
I. Czym są zachowania niepoprawne kontekstowo?
- Dlaczego „zwalczanie” zachowań „trudnych” to nie jest dobry pomysł?
II . Czy to co robimy jest właściwe?
- Czym kierujemy się przy wyborze strategii terapeutycznych?
- Priorytety etyczne wg współczesnej stosowanej analizy zachowania
- Wartości współczesnej stosowanej analizy zachowania
- Niebezpieczeństwo eskalacji zachowania i strategie regulacji
III. Dlaczego „się zachowujemy”?
- Zachowanie jako odpowiedź
- Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
– Zmienne poprzedzające
– Konsekwencje wzmacniające – skąd wiemy, że wzmacniamy
– Jak to działa w praktyce – przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej - Czy stosowanie wzmacniania negatywnego może mieć niepożądane skutki?
- Skuteczne podpowiedzi jako kluczowy element terapii
- Determinizm, czyli każde zachowanie ma swoją przyczynę
- Co to są obszary „zachowanio-trudno-genne”?
IV. Ocena funkcji zachowania – szukanie odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”
- Jak możemy poznać i zrozumieć zachowania ucznia?
– Ocena pośrednia: Wywiad otwarty wg dr. G.P. Hanley’a
– Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC – przykłady praktyczne - Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
– Pozyskanie, Ucieczka, Automatyczne Wzmacnianie
– Forma a funkcja zachowania
– Jak funkcje zachowania mogą być połączone?
V. Modyfikowanie zachowań problemowych
- Cele terapii opartych na stosowanej analizie zachowania
- Czym są niezbędne umiejętności funkcjonalne
VI. Tworzenie i wprowadzanie interwencji
- Trzy główne grupy strategii – czy wszystkie są tak samo ważne?
- Czy możemy zapobiegać pojawianiu się zachowań niepożądanych? – działania proaktywne/ przykłady z praktyki
– Zacznij od budowania relacji
– Ucz się, zanim zaczniesz uczyć
– Czym jest środowisko bogate we wzmocnienia, stan 3xZ i dlaczego to ważne?
– Interakcje z uczniem kiedy jest JEGO czasu
– Rozwijanie współpracy z uczniem
– Co zrobić, gdy uczeń „walczy” o wzmocnienia – nasycanie ciągłe i procedura NCR
– Trening Funkcjonalnej Komunikacji – uczymy proszenia i odmawiania (podstawy)
– Co możemy zrobić, żeby nie mieć zachowań „ucieczkowych”?
* dawanie wyboru, Zasada Premacka i inne skuteczne narzędzia dla zachowań w funkcji ucieczki
* Systematyczne odwrażliwianie – gdy powodem ucieczki jest lęk - Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastępczych
– Wzmacnianie różnicujące DRA, DRI – jak zmieniać zachowania w oparciu o ich funkcję i formę – przykłady z praktyki
– „Spiszmy kontrakt!”, czyli jak kontrakty behawioralne zmieniają nasze zachowanie w pozytywny sposób – przykłady z praktyki
– Kształtowanie akceptacji odmowy i odroczenia wzmocnienia – elementy terapii Terapii Opartej na Umiejętnościach dr. G.P. Hanley’a (SBT) - Dlaczego współczesna stosowana analiza zachowania nie polega już na procedurach awersyjnych
– Podejście Współczesnej SAZ do wygaszania („częściowe wygaszanie”, „Kind Extinction”)
– Logiczne i naturalne konsekwencje zachowań niepoprawnych kontekstowo
– Co zrobić, gdy zachowanie jest niebezpieczne lub eskaluje do niebezpiecznego?
– Zachowania trudne w grupie – podsumowanie procedur omówionych wcześniej
Formy szkoleniowe:
- Burza mózgów
- Dyskusja
- Praca w grupach
- Filmy
- Przykłady z codziennej praktyki terapeutycznej
Zastrzegamy sobie prawo do zmiany terminu szkolenia.
ZAPISZ SIĘ – link do formularza powyżej