- Data: 21-22 maja 2022
- Czas trwania: 15 godzin
- Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
Zachowania niepożądane w nowym podejściu Stosowanej Analizy Zachowania – SZKOLENIE ONLINE!
Krzyk, płacz, odmowa, zachowania agresywne i autoagresywne stanowią duże wyzwanie dla osób z najbliższego otoczenia osób przejawiających zachowania trudne. Dlatego zapraszamy Państwa na wyjątkowe szkolenie, które odpowie na pytania: „jak właściwie reagować na zachowania trudne pacjenta?”, „dlaczego rozwijanie funkcjonalnych zachowań jest najskuteczniejszym rozwiązaniem?”, „czy możliwe jest efektywne poradzenie sobie z agresją i autoagresją podopiecznego?”. Wyjątkowość tego szkolenia polega na tym, że nie tylko przedstawimy Państwu metody o potwierdzonej badaniami naukowymi skuteczności, w nurcie Stosowanej Analizy Zachowania, ale również zaprezentujemy „nowe oblicze” Stosowanej Analizy Zachowania, która promuje etyczne, skoncentrowane na pacjencie, pozytywne i pełne empatii podejście do kwestii zachowań stanowiących wyzwanie, której jednym z wiodących haseł jest „Compassion over compliance” (współczucie ponad posłuszeństwem).
Prowadzący: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (sobota), 9.00-16.30 (niedziela)
Cena: 510 zł
PROGRAM:
I. Definiowanie zachowań niepożądanych
- Co jest dla nas trudnym zachowaniem?
- Definicje zachowań niepożądanych
- U kogo obserwujemy zachowania problemowe?
- Jak precyzyjnie opisać zachowanie do zmiany i dlaczego to jest ważne?
- Pinpoint jako precyzyjny opis zachowania
II . Dlaczego zachowania niepożądane się pojawiają i powtarzają?
Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
- Zmienne poprzedzające
- Konsekwencje wzmacniające
- Jak to działa w praktyce – praktyczne przykłady z życia codziennego
Jak znaleźć funkcję zachowania?
- Czym jest Funkcjonalna Ocena Zachowania i co dzięki niej zyskujemy?
- Ocena pośrednia: kwestionariusz wywiadu wg G.P. Hanley’a; kwestionariusz FAI
- Ocena opisowa: wykresy punktowe i notatki ABC
- Analiza Funkcjonalna: klasyczna, oparta na próbach, IISCA wg G.P. Hanley’a (wyzwania i zalety
Możliwe funkcje zachowań niepożądanych
- Pozyskanie, Ucieczka, Automatycznego wzmacniania
- Czy funkcje mogą być połączone?
III Modyfikowanie zachowań problemowych
- Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ
- Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
- Ogólne wskazówki dotyczące planowania interwencji
IV Tworzenie i wprowadzanie interwencji
1.Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne
- Jak sposób uczenia i organizacja czasu wpływają na pojawianie się zachowań problemowych?
- Jak spowodować, żeby uczeń chciał współpracować? – praktyczne pomysły do wykorzystania w przedszkolu, szkole i w domu
- Czego uczyć, żeby zachowania niepożądane nie musiały się pojawić?
- Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
2.Rozwijanie zachowań pożądanych/uczenie strategii zastępczych
- Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI – praktyczne przykłady
- Kontrakty behawioralne
- Metoda kształtowania – Interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a (SBT)
3.Modyfikowanie konsekwencji – zmniejszanie ilości zachowań niepożądanych
- Wygaszanie – Czym jest, a czym nie jest? Czy zawsze jest bezpieczne? Wygaszanie bez blokowania ucieczki i wymuszonych podpowiedzi fizycznych wg Schramm’a vs klasyczne wygaszanie ucieczki
- Dlaczego karanie NIE jest podstawą modyfikowania zachowań niepożądanych?
- Karanie negatywne – metody i przykłady
- Karanie pozytywne – metody i przykłady
- Możliwe niepożądane skutki i ograniczenia w stosowaniu kar
4.Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi w grupie – zestawienie strategii
5.Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem
- Dlaczego jest istotna? – zjawisko kontrastu behawioralnego
Formy szkoleniowe:
- Praca w grupach
- Dyskusja
- Film
- Praktyczne przykłady z codziennej pracy terapeutycznej
Zastrzegamy sobie prawo do zmiany terminu szkolenia.
ZAPISZ SIĘ – link do formularza powyżej