Projekt
POMAGAM! – Wiem jak!
Głównym celem naszego projektu jest dostosowanie i podniesienie kwalifikacji osób pracujących z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością (całościowe zaburzenia rozwoju – ZA, autyzm). Projektem obejmiemy 690 OSÓB (członków rodzin osób niepełnosprawnych, nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów i inne osoby bezpośrednio zaangażowane w proces rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, również na poziomie edukacyjnym) z obszaru całej Polski
Przewidywany koszt udziału w 4 dniach szkoleniowych (30 godzin zegarowych/40 godzin dydaktycznych): 190zł
Szczegółowy program poszczególnych bloków oraz kalendarz szkoleń wkrótce.


I. SZKOLENIA DLA RODZICÓW
RODZICE będą mieli możliwość zwiększenia swojej wiedzy dotyczącej niepełnosprawności dziecka, a także zdobycia umiejętności praktycznych pozwalających na:
- stworzenie w domu efektywnego środowiska terapeutycznego,
- radzenie sobie z własnym stresem i frustracją związaną z niepełnosprawnością dziecka,
- poznanie możliwości prawnych w kontaktach z instytucjami,
- radzenie sobie z trudnymi zachowaniami dzieci,
- rozmawianie z dzieckiem o jego niepełnosprawności,
- zwiększenie wiedzy o chorobach współistniejących,
- nabycie umiejętności planowania terapii i treningu komunikacji dziecka.
Rodzicom zaproponujemy do wyboru 4 dni szkoleniowe (moduły) spośród 5 różnych szkoleń w zależności od grupy odbiorców:
- wieku dzieci i rozpoznania (diagnozy -autyzm lub zespół Aspergera)
- jak dawno postawiona była diagnoza, rodzice małych lub starszych dzieci, rodzice dzieci z autyzmem/ zespołem Aspergera, bezpośrednio po diagnozie, przed wyborem terapii lub rodzice, którzy już prowadzą terapię.

Tematy szkoleń:
- Od diagnozy do terapii autyzm- 1 dzień,
- Od diagnozy do terapii zespół Aspergera- 2 dni,
- Farmakoterapia i zaburzenia współistniejące- 1 dzień,
- Trudności i wsparcie nastolatka w spektrum (prywatność i autonomia, dojrzewanie, zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, zachowania autoagresywne, rozmowa z nastolatkiem
o diagnozie- 1 dzień - Metoda zachowań werbalnych w terapii małego dziecka- 1 dzień.
Planujemy zorganizowanie 5 grup (po 20 osób), każda z grup skorzysta z 4 dni szkoleniowych.

II SZKOLENIA DLA KADRY- TERAPEUTÓW/ PEDAGOGÓW/ PSYCHOLOGÓW/ LOGOPEDÓW
KADRA pracującej z osobami z CZR- poszerzy wiedzę oraz zwiększy kompetencje w zakresie:
- rozwijania umiejętności komunikacyjnych dzieci,
- radzenia sobie z trudnymi zachowaniami dzieci w warunkach zajęć indywidualnych i grupowych,
- prowadzenia zajęć grupowych dla dzieci ze spektrum autyzmu z naciskiem na nabywanie umiejętności społecznych,
- wykorzystania VB-MAPP- narzędzia do oceny umiejętności oraz pisania programów, nabędzie umiejętności planowania terapii i treningu komunikacji dziecka,
- uczenia płynności (nauczania precyzyjnego, budowania systemu kart, procedury uczenia bez błędu, najbardziej efektywnych sposobów zbierania danych)
- rozmawiania o niepełnosprawności z dzieckiem i z grupą rówieśniczą, rozwiązywanie konfliktów w grupie.
Każdy z uczestników będzie mógł wziąć udział w jednym bloku, w zależności od swojego doświadczenia oraz zainteresowań tematycznych. Blok to 4 dni szkoleniowe (30 godz. zegar./ 40 godz. dydaktycznych).
Bloki szkoleniowe:

BLOK 1. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – „od dźwięku do myślenia”
- Szkolenie 4- dniowe
BLOK 2. Stosowana analiza zachowania sposobem na efektywną edukację
- Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
- Zachowania trudne- 2 dni.
BLOK 3. Ocena i uczenie wczesnych umiejętności komunikacyjnych małych dzieci
- VB-MAPP – behawioralne narzędzie konstruowania programów terapeutycznych i mierzenia wyników terapii, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności językowych- 2 dni,
- Uczenie do płynności (nauczania precyzyjnego, budowania systemu kart, procedury uczenia bez błędu, najbardziej efektywnych sposobów zbierania danych)- 1 dzień,
- Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka, które nie posiada umiejętności mowy lub ma ją poważnie ograniczoną tzw. Wczesna Interwencja Behawioralna- 1 dzień.
BLOK 4. Efektywna praca z grupą
- Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci szkolnych- 2 dni,
- Dziecko z ZA w szkole masowej- 1 dzień
- Praca terapeutyczna z nastolatkiem w spektrum- 1 dzień.
PLUS NOWE BLOKI!!!
BLOK 5. Efektywna praca z grupą
- Niezbędnik nauczyciela w przedszkolu- 1 dzień
- Nauka zabawy- 1 dzień
- Potęga odwrażliwiania- 1 dzień
- TUS dla maluchów- 1 dzień
BLOK 6. Efektywna praca z grupą
- Zachowania trudne- 2 dni
- Jak ogarnąć klasę- 2 dni
BLOK 7. Efektywna praca z grupą
- Stosowana Analiza Zachowania
- Uczenie precyzyjne
