• Data: 11-19 września 2021
  • Czas trwania: 30 godzin
  • Miejsce: wideokonferencja online przez zoom
Zapisz się na szkolenie
Formularz zgłoszeniowy

BLOK 2. Stosowana Analiza Zachowania sposobem na efektywną edukację-ONLINE

Projekt "POMAGAM. Wiem jak!" realizowany przez Fundację SCOLAR z środków PFRON w dniach 11-12.09, 18.09, 19.09 (GRUPA 3)
BLOK 2. Stosowana Analiza Zachowania sposobem na efektywną edukację-ONLINE

Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”

KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  • Stosowana Analiza Zachowania- 2 dni,
  • Zachowania trudne- 2 dni.

Czas szkolenia:  4 dni w godz. 9.00-16.30 

PROGRAM:

1-2 DZIEŃ Stosowana Analiza Zachowania 11-12.09

Prowadzący: Karolina Osiennik

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (11-12.09)

1. Czym jest Stosowana Analiza Zachowania – rys historyczny

2. Czteroelementowa zależność – wyodrębnienie elementów

  • Bodziec różnicujący a operacje motywacyjne
  • Reakcje
  • Konsekwencje

3. Wzmacnianie

  • Czym jest wzmocnienie a czym nie jest
  • Rodzaje wzmocnień

a) Ocena preferencji

b) Ocena wzmocnień

c) Jak efektywnie wzmacniać

  • Wzmacnianie ciągle a sporadyczne
  • Rozrzedzanie wzmocnień

d) Wzmocnienia negatywne

4. Karanie – czy karaniem możemy nauczyć?

5. Jak uczyć nowych zachowań?

a) Typy podpowiedzi i ich wycofywanie

b) Nauczanie intensywne, incydentalne, uczenie w NET

c) Próby skomasowane, rozszerzone, losowe

d) Uczenie bez błędu

6.  Kształtowanie

7. Łańcuchy zachowań

8. Uczenie komunikacji – funkcjonalna analiza języka

a) Podstawowe elementy werbalne

b) Podstawy wprowadzania AAC

9. Uczenie samodzielności i zabawy

  • Plany aktywności

10. Narzędzia do oceny różnych umiejętności (w języku polskim VBMAPP, ESDM i w języku angielskim EFL, Social Savy, PLAC, PEAK)

11. Pisanie programów

3-4 Dzień 3-4 DZIEŃ Zachowania trudne 18-19.09

Prowadzący: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (18-19.09) 

PROGRAM:
1. Stosowana Analiza Zachowania

  • Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
  • Dlaczego niektóre zachowania powtarzamy? – konsekwencje
    • Wzmocnienia – pozytywne oraz możliwe niepożądane skutki stosowania wzmocnień
    • Kary – czy są potrzebne?
    • Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ

2. Zachowania trudne

  • Definicje i przykłady
  • Dlaczego zachowania niepożądane się pojawiają?
  • Jak znaleźć funkcję zachowania? – ocena funkcjonalna
    • Kwestionariusz wywiadu wg G.P. Hanley’a
    • Notatki ABC wg Carbone
    • IISCA wg G.P. Hanley’a

3. Redukowanie zachowań niepożądanych

  • Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
  • Wybór zachowania do zmiany oraz zachowania alternatywnego
  • Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne
    • Wypracowanie kontroli poleceniowej
    • Jak sposób uczenia wpływa na pojawianie się ZT? Jak spowodować żeby dzieci słuchały?
    • Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
    • Podejście Pozytywnego Wspierania Zachowań (PBS)
  • Modyfikowanie konsekwencji – zwiększanie liczby zachowań pożądanych
    • Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI
    • Kontrakty behawioralne
    • Metoda kształtowania – Interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a
  • Modyfikowanie konsekwencji – zmniejszanie ilości zachowań niepożądanych
    • Wygaszanie – wygaszanie bez blokowania ucieczki i wymuszonych podpowiedzi fizycznych wg Schramm’a
    • Karanie negatywne
    • Karanie pozytywne
    • Możliwe niepożądane skutki stosowania kar
    • Ograniczenia w stosowaniu kar

4. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi w grupie

5. Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem – zjawisko kontrastu behawioralnego