• Data: 05-19 lutego 2022
  • Czas trwania: 30 godzin
  • Miejsce: wideokonferencja zoom
Zapisz się na szkolenie
Formularz zgłoszeniowy

BLOK RODZICE -AUTYZM -GRUPA 2-ONLINE

Projekt "POMAGAM. Wiem jak!" realizowany przez Fundację SCOLAR z środków PFRON w dniach 05.02 , 12-13.02; 19.02.2022 (GRUPA 2)
BLOK RODZICE -AUTYZM -GRUPA 2-ONLINE

Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”

KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  1. Od diagnozy do terapii autyzm – 1 dzień
  2. Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka – 1 dzień.
  3. Zachowania trudne- 2 dni.

Czas szkolenia:  4 dni w godz. 9.00-16.30 

1-DZIEŃ Od diagnozy do terapii autyzm (5 luty 2022)

Prowadzący:

MARTA SIEROCKA-ROGALA superwizor BCBA, logopeda, pedagog, dyrektor programowy Fundacji SCOLAR i SCOLARIS
KLAUDIA MOŃKA– psycholog i terapeuta behawioralny pracujący w oparciu o Stosowaną Analizę Zachowania. Z  Fundacją SCOLAR związana od 2014 roku – prowadzi terapię indywidualną, grupową, Treningi Umiejętności Społecznych oraz warsztaty dla rodziców. W Niepublicznym Punkcie Przedszkolnym SCOLAR (Bielany)
sprawuje funkcję dyrektora

Czas szkolenia:  godz. 9.00-16.30 (05.02)

PROGRAM:

  1. Omówienie objawów ze spektrum autyzmu
  2. Etiologia i jej wpływ na terapię
  3. Mam diagnozę i co dalej? Kwestie formalne (do czego moje dziecko ma prawo) i praktyczne (wybór właściwej placówki)
  4. Cechy dobrej terapii
  5. Wiodące i wspomagające metody terapeutyczne
  6. Co stosowana analiza zachowania wnosi do edukacji

2-3 DZIEŃ Zachowania trudne- 12-13 luty 2022

Prowadzący:  WERONIKA KOLCZYŃSKA

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30  (12-13.02.2022)

PROGRAM:
1. Stosowana Analiza Zachowania

  • Co ma wpływ na zachowanie? – czteroelementowa zależność
  • Dlaczego niektóre zachowania powtarzamy? – konsekwencje
    • Wzmocnienia – pozytywne oraz możliwe niepożądane skutki stosowania wzmocnień
    • Kary – czy są potrzebne?
    • Do czego dążymy? – cele terapii opartych na SAZ

2. Zachowania trudne

  • Definicje i przykłady
  • Dlaczego zachowania niepożądane się pojawiają?
  • Jak znaleźć funkcję zachowania? – ocena funkcjonalna
    • Kwestionariusz wywiadu wg G.P. Hanley’a
    • Notatki ABC wg Carbone
    • IISCA wg G.P. Hanley’a

3. Redukowanie zachowań niepożądanych

  • Czy to co robimy jest właściwe? – aspekty etyczne
  • Wybór zachowania do zmiany oraz zachowania alternatywnego
  • Czy możemy zapobiegać zachowaniom niepożądanym? – działania proaktywne
    • Wypracowanie kontroli poleceniowej
    • Jak sposób uczenia wpływa na pojawianie się ZT? Jak spowodować żeby dzieci słuchały?
    • Zapobieganie zachowaniom trudnym wg G.P. Hanley’a
    • Podejście Pozytywnego Wspierania Zachowań (PBS)
  • Modyfikowanie konsekwencji – zwiększanie liczby zachowań pożądanych
    • Wzmacnianie różnicujące DRO, DRA, DRI
    • Kontrakty behawioralne
    • Metoda kształtowania – Interwencja oparta na budowaniu repertuaru umiejętności wg G.P. Hanley’a
  • Modyfikowanie konsekwencji – zmniejszanie ilości zachowań niepożądanych
    • Wygaszanie – wygaszanie bez blokowania ucieczki i wymuszonych podpowiedzi fizycznych wg Schramm’a
    • Karanie negatywne
    • Karanie pozytywne
    • Możliwe niepożądane skutki stosowania kar
    • Ograniczenia w stosowaniu kar

4. Radzenie sobie z zachowaniami trudnymi w grupie

5. Współpraca z opiekunami dziecka przy pracy nad zachowaniem – zjawisko kontrastu behawioralnego

4 DZIEŃ – Metoda zachowań werbalnych- planowanie terapii i trening komunikacji małego dziecka- 19  luty 2022

Prowadzący:: Joanna Mikołajczyk psycholog, analityk zachowania BCBA, superwizor BCBA

Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (19.02.22)

PROGRAM:

  1. Komunikacja priorytetem w terapii małego dziecka
  • Wyznaczanie celów terapeutycznych zgodnie z analizą funkcjonalną języka Skinnera
  • Kształtowanie mowy u małych dzieci nieposiadających umiejętności echowych

2. Jak nie stać się bodźcem awersyjnym?

  • Parowanie
  • Odruchowe operacje motywacyjne
  • Czego unikać w terapii małego dziecka
  • 7 kroków do kontroli poleceniowej wg Roberta Schramma

3. Efektywne uczenie małego dziecka

  • Uczenie bez błędów
  • Dobór podpowiedzi
  • Korygowanie błędów w trakcie nauki
  • Transfer – wycofywanie podpowiedzi
  • Uczenie w środowisku naturalnym (Natural Environment Teaching)

4. Pierwsze cele w terapii małego dziecka

  • Mandy – skuteczne uczenie komunikacji
  • Budowanie wspólnej uwagi
  • Kształtowanie reakcji na imię
  • Programy: „Przejście”, „Poczekaj”, „Oddawanie wzmocnień”