• Data: 22 stycznia 2022 - 20 lutego 2022
  • Czas trwania: 30 godzin
  • Miejsce: wideokonferencja zoom
Zapisz się na szkolenie
Formularz zgłoszeniowy

BLOK RODZICE -ZESPÓŁ ASPERGERA -GRUPA 1-ONLINE

Projekt "POMAGAM. Wiem jak!" realizowany przez Fundację SCOLAR z środków PFRON w dniach 22.01 , 12-13.02; 20.02.2022 (GRUPA 1)
BLOK RODZICE -ZESPÓŁ ASPERGERA -GRUPA 1-ONLINE

Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”

KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł

W ramach bloku proponujemy następujące tematy:

  1. Od diagnozy do terapii zespół Aspergera cz.1 – 1 dzień
  2. Od diagnozy do terapii zespół Aspergera cz.2 – 1 dzień
  3. Zachowania trudne – 1 dzień
  4. Współpraca z lekarzem psychiatrą w kompleksowej terapii dziecka – 1 dzień

Czas szkolenia:  4 dni w godz. 9.00-16.30 

1-2 DZIEŃ Od diagnozy do terapii zespół Asperger (22 styczeń, 12 luty 2022)

Prowadzący:
lek. med. Ewa Urbanowicz- psychiatra dzieci i młodzieży, diagnosta i terapeuta zaburzeń ze spektrum autyzmu

MACIEJ SZYMANOWSKI – pedagog specjalny, trener TUS z wieloletnim letnim doświadczeniem, dyrektor Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej SCOLAR – koordynujący pracę ponad 30-tu terapeutów prowadzących grupy TUS,  corocznie kwalifikuje i dobiera do grup ponad 300 uczestników  TUS-ów.   

KATARZYNA MALINOWSKA -Psycholożka, psychoterapeutka w trakcie treningu. Absolwentka psychologii w ramach MISMaP na Uniwersytecie Warszawskim z dwiema specjalnościami: Psychologią Kliniczną Dziecka i Rodziny oraz Experimental Social Psychology. Od 2017 związana z Fundacją Scolar. Prowadzi terapię indywidualną i grupową w języku polskim i angielskim, Trening Umiejętności Społecznych oraz warsztaty dla dzieci i rodziców.

Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (sobota i niedziela)

PROGRAM:

  1. Identyfikacja objawów ze spektrum autyzmu u dzieci- szczegółowe omówienie :a/ zaburzeń interakcji społecznych,b/zaburzeń komunikacji, c/zachowania objawiającego się stereotypową aktywnością.
  2.  Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu  (wg. Światowej Organizacji Zdrowia- Międzynarodowa Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i  Zaburzeń Zachowania – ICD 10 oraz wg. Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego-  DSM-V)
  3. Rola terapii w kontekście neuroplastyczności mózgu.
  4. Przyczyny  zaburzeń ze spektrum autyzmu– czyli co wiemy obecnie o roli czynników genetycznych i środowiskowych.
  5. Rola stresu psychospołecznego u osób ujawniających objawy ze spektrum autyzmu. Jak pomóc, by otoczenie było postrzegane przez dziecko jako bezpieczne.
  6. Całościowe Zaburzenia Rozwojowe- rola multidyscyplinarnej pomocy medycznej ( np. neurologicznej, audiologicznej, alergologicznej, gastroenterologicznej)
  7. Aspekty socjalno – prawne pomocy dzieciom ujawniającym objawy ze spektrum autyzmu: a/współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną (orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju), b/subwencja oświatowa, c/pomoc nauczyciela wspomagającego w placówkach oświatowych, d/wolontariat, e/specjalistyczne usługi opiekuńcze, f/turnusy terapeutyczne

Część II

GDZIE SZUKAĆ WSPARCIA, PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW, WYBRANE METODY TERAPII

Pomoc dla rodzica, formy wsparcia, przyjazne placówki (potrzebne adresy)

  1. Jakie trudności może napotkać dziecko z rozpoznaniem ze spektrum autyzmu
  2. Problemy w komunikacji
  3. Specyficzna zabawa
  4. Trudności w kontaktach społecznych
  5. Nieharmonijny rozwój poznawczy
  6. Zachowania trudne
  7. Jak mogę pomóc mojemu dziecku – praktyczne wskazówki
  • Przystosowanie otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka
  • Wspieranie rozwoju komunikacji
  • Wspieranie rozwoju zabawy
  • Motywowanie do nawiązania kontaktu
  • Rozwijanie samodzielności

8. Wybrane metody terapii i edukacji osób z rozpoznaniem ze spektrum autyzmu

  • Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavioral Analysis – ABA)
  • Verbal Behavior
  • TEACCH
  • Metody wspomagające

3 DZIEŃ Zachowania trudne- 1 dzień-13 luty 2022

Prowadzący:  
MACIEJ SZYMANOWSKI – pedagog specjalny, trener TUS z wieloletnim letnim doświadczeniem, dyrektor Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej SCOLAR – koordynujący pracę ponad 30-tu terapeutów prowadzących grupy TUS,  corocznie kwalifikuje i dobiera do grup ponad 300 uczestników  TUS-ów.

KATARZYNA MALINOWSKA -Psycholożka, psychoterapeutka w trakcie treningu. Absolwentka psychologii w ramach MISMaP na Uniwersytecie Warszawskim z dwiema specjalnościami: Psychologią Kliniczną Dziecka i Rodziny oraz Experimental Social Psychology. Od 2017 związana z Fundacją Scolar. Prowadzi terapię indywidualną i grupową w języku polskim i angielskim, Trening Umiejętności Społecznych oraz warsztaty dla dzieci i rodziców.

Czas szkolenia:  1 dzień  godz. 9.00-16.30  (13.03.2022)

PROGRAM:
1.Co ma wpływ na zachowanie i utrwalanie zachowania?
2.Zachowania trudne
3.Jakie mogę być funkcje trudnych zachowań? Jak poznać ich funkcje?
4.Redukowanie zachowań niepożądanych – oddziaływania proaktywne
5.Redukowanie zachowań niepożądanych – oddziaływania reaktywne
6.Wypracowanie zachowań pożądanych i ich generalizacja
7.Jak współpracować z profesjonalistami pracującymi z dzieckiem/nastolatkiem w szkole i na terapii?

4 DZIEŃ – Współpraca z lekarzem psychiatrą w kompleksowej terapii dziecka – 1 dzień- 20  luty 2022

Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (20.02.22)

PROGRAM:
1. Praktyka medyczna dotycząca osób ujawniających objawy ze spektrum autyzmu (ASD) – Evidence Based Medicine

2. Wybrane zaburzenia psychiczne, zachowania oraz neurorozwojowe współistniejące z ASD i farmakologii

  • Tiki, Zespół Gilles de la Tourette’a
  • Zespól nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
  • Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne
  • Zaburzenia lękowe
  • Zaburzenia nastroju
  • Zaburzenia psychotyczne
  • Zaburzenia snu
  • Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, mieszane zaburzenia)
  • Zachowania agresywne i autoagresywne
  • Zaburzenia napadowe

3. Rola stresu psychospołecznego- jak pomóc, by otoczenie osoby z ASD było postrzegane jako bezpieczne

4. ASD – rola multidyscyplinarnej pomocy medycznej, np. neurologicznej, audiologicznej, okulistycznej, alergologicznej, gastroenterologicznej