- Data: 22 stycznia 2022 - 20 lutego 2022
- Czas trwania: 30 godzin
- Miejsce: wideokonferencja zoom
BLOK RODZICE -ZESPÓŁ ASPERGERA -GRUPA 1-ONLINE
Szkolenie realizowane przez Fundację SCOLAR w ramach projektu „Pomagam. Wiem, jak!”
KOSZT: Projekt w 90% finansowany jest z środków PFRON, uczestnicy pokrywają 10% wkładu własnego tj. 120,00 zł
W ramach bloku proponujemy następujące tematy:
- Od diagnozy do terapii zespół Aspergera cz.1 – 1 dzień
- Od diagnozy do terapii zespół Aspergera cz.2 – 1 dzień
- Zachowania trudne – 1 dzień
- Współpraca z lekarzem psychiatrą w kompleksowej terapii dziecka – 1 dzień
Czas szkolenia: 4 dni w godz. 9.00-16.30
1-2 DZIEŃ Od diagnozy do terapii zespół Asperger (22 styczeń, 12 luty 2022)
Prowadzący:
lek. med. Ewa Urbanowicz- psychiatra dzieci i młodzieży, diagnosta i terapeuta zaburzeń ze spektrum autyzmu
MACIEJ SZYMANOWSKI – pedagog specjalny, trener TUS z wieloletnim letnim doświadczeniem, dyrektor Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej SCOLAR – koordynujący pracę ponad 30-tu terapeutów prowadzących grupy TUS, corocznie kwalifikuje i dobiera do grup ponad 300 uczestników TUS-ów.
KATARZYNA MALINOWSKA -Psycholożka, psychoterapeutka w trakcie treningu. Absolwentka psychologii w ramach MISMaP na Uniwersytecie Warszawskim z dwiema specjalnościami: Psychologią Kliniczną Dziecka i Rodziny oraz Experimental Social Psychology. Od 2017 związana z Fundacją Scolar. Prowadzi terapię indywidualną i grupową w języku polskim i angielskim, Trening Umiejętności Społecznych oraz warsztaty dla dzieci i rodziców.
Czas szkolenia: 2 dni w godz. 9.00-16.30 (sobota i niedziela)
PROGRAM:
- Identyfikacja objawów ze spektrum autyzmu u dzieci- szczegółowe omówienie :a/ zaburzeń interakcji społecznych,b/zaburzeń komunikacji, c/zachowania objawiającego się stereotypową aktywnością.
- Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu (wg. Światowej Organizacji Zdrowia- Międzynarodowa Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania – ICD 10 oraz wg. Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego- DSM-V)
- Rola terapii w kontekście neuroplastyczności mózgu.
- Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu– czyli co wiemy obecnie o roli czynników genetycznych i środowiskowych.
- Rola stresu psychospołecznego u osób ujawniających objawy ze spektrum autyzmu. Jak pomóc, by otoczenie było postrzegane przez dziecko jako bezpieczne.
- Całościowe Zaburzenia Rozwojowe- rola multidyscyplinarnej pomocy medycznej ( np. neurologicznej, audiologicznej, alergologicznej, gastroenterologicznej)
- Aspekty socjalno – prawne pomocy dzieciom ujawniającym objawy ze spektrum autyzmu: a/współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną (orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju), b/subwencja oświatowa, c/pomoc nauczyciela wspomagającego w placówkach oświatowych, d/wolontariat, e/specjalistyczne usługi opiekuńcze, f/turnusy terapeutyczne
Część II
GDZIE SZUKAĆ WSPARCIA, PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW, WYBRANE METODY TERAPII
Pomoc dla rodzica, formy wsparcia, przyjazne placówki (potrzebne adresy)
- Jakie trudności może napotkać dziecko z rozpoznaniem ze spektrum autyzmu
- Problemy w komunikacji
- Specyficzna zabawa
- Trudności w kontaktach społecznych
- Nieharmonijny rozwój poznawczy
- Zachowania trudne
- Jak mogę pomóc mojemu dziecku – praktyczne wskazówki
- Przystosowanie otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka
- Wspieranie rozwoju komunikacji
- Wspieranie rozwoju zabawy
- Motywowanie do nawiązania kontaktu
- Rozwijanie samodzielności
8. Wybrane metody terapii i edukacji osób z rozpoznaniem ze spektrum autyzmu
- Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavioral Analysis – ABA)
- Verbal Behavior
- TEACCH
- Metody wspomagające
3 DZIEŃ Zachowania trudne- 1 dzień-13 luty 2022
Prowadzący:
MACIEJ SZYMANOWSKI – pedagog specjalny, trener TUS z wieloletnim letnim doświadczeniem, dyrektor Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej SCOLAR – koordynujący pracę ponad 30-tu terapeutów prowadzących grupy TUS, corocznie kwalifikuje i dobiera do grup ponad 300 uczestników TUS-ów.
KATARZYNA MALINOWSKA -Psycholożka, psychoterapeutka w trakcie treningu. Absolwentka psychologii w ramach MISMaP na Uniwersytecie Warszawskim z dwiema specjalnościami: Psychologią Kliniczną Dziecka i Rodziny oraz Experimental Social Psychology. Od 2017 związana z Fundacją Scolar. Prowadzi terapię indywidualną i grupową w języku polskim i angielskim, Trening Umiejętności Społecznych oraz warsztaty dla dzieci i rodziców.
Czas szkolenia: 1 dzień godz. 9.00-16.30 (13.03.2022)
PROGRAM:
1.Co ma wpływ na zachowanie i utrwalanie zachowania?
2.Zachowania trudne
3.Jakie mogę być funkcje trudnych zachowań? Jak poznać ich funkcje?
4.Redukowanie zachowań niepożądanych – oddziaływania proaktywne
5.Redukowanie zachowań niepożądanych – oddziaływania reaktywne
6.Wypracowanie zachowań pożądanych i ich generalizacja
7.Jak współpracować z profesjonalistami pracującymi z dzieckiem/nastolatkiem w szkole i na terapii?
4 DZIEŃ – Współpraca z lekarzem psychiatrą w kompleksowej terapii dziecka – 1 dzień- 20 luty 2022
Czas szkolenia: 1 dzień w godz. 9.00-16.30 (20.02.22)
PROGRAM:
1. Praktyka medyczna dotycząca osób ujawniających objawy ze spektrum autyzmu (ASD) – Evidence Based Medicine
2. Wybrane zaburzenia psychiczne, zachowania oraz neurorozwojowe współistniejące z ASD i farmakologii
- Tiki, Zespół Gilles de la Tourette’a
- Zespól nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
- Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne
- Zaburzenia lękowe
- Zaburzenia nastroju
- Zaburzenia psychotyczne
- Zaburzenia snu
- Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, mieszane zaburzenia)
- Zachowania agresywne i autoagresywne
- Zaburzenia napadowe
3. Rola stresu psychospołecznego- jak pomóc, by otoczenie osoby z ASD było postrzegane jako bezpieczne
4. ASD – rola multidyscyplinarnej pomocy medycznej, np. neurologicznej, audiologicznej, okulistycznej, alergologicznej, gastroenterologicznej