Polecana literatura

Autor: wielu
21.02.2019 r.
Polecamy książki, które warto przeczytać. Są pomocne w uczeniu dzieci z zaburzeniami na spektrum autyzmu i nie tylko. Dla specjalistów i rodziców.
Polecana literatura

Polecamy książki, które warto przeczytać. Są pomocne w uczeniu dzieci z zaburzeniami na spektrum autyzmu i nie tylko. Dla specjalistów i rodziców.

  • „Łatwe Czytanie”, wyd. Impuls

Pomoce do nauki czytania autorstwa Agnieszki Rajs-Glazar i Teresy Mayer dla dzieci rozpoczynających naukę czytania, z trudnościami w czytaniu, uczniów ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami rozwojowymi. Program „Łatwe Czytanie” to prosty sposób uczenia dla rodzica i nauczyciela. Materiał jest szybko przyswajany przez dziecko, a czytanie staje się przyjemne i bezstresowe. W skład zestawu wchodzą: 24 książeczki zawierające 64 lekcje do nauki czytania, dzięki którym dziecko nauczy się rozpoznawać wielkie i małe litery oraz czytać globalnie kilkadziesiąt wyrazów, 8 ilustrowanych czytanek z prostymi tekstami zbudowanymi z poznawanych wyrazów, które rozwinął u dziecka płynność i rozumienie czytanego tekstu, karta do notowania postępów dziecka oraz przewodnik dla nauczycieli i rodziców z instrukcją wprowadzania kolejnych lekcji czytania.

  • „Uczę się rozumieć innych”, wyd. Harmonia

Cykl trzech książek autorstwa Beaty Blok, Zofii Brzeskiej, Małgorzaty Marszałek i Katarzyny Radtke-Michalewskiej. Niezbędna pomoc w kształtowaniu umiejętności kluczowych dla rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera. Pierwsza część cyklu „Patrzenie i wskazywanie” to pomoc w uczeniu jednych z podstawowych umiejętności społecznych – patrzenie na obiekty wskazywane przez innych – oraz podążanie za spojrzeniem drugiej osoby. Druga część „Emocje i gesty” zawiera kilkadziesiąt zdjęć przedstawiających różne osoby wyrażające emocje. Do każdej fotografii autorki opracowały pytania i polecenia, które pomogą w rozpoznawaniu, nazywaniu i określaniu przyczyn poszczególnych stanów emocjonalnych. W trzeciej części „Mówienie i myślenie” znajdują się zdjęcia osób przeżywających różne sytuacje i różne emocje oraz ich wypowiedzi. W ramach ćwiczeń dzieci przyporządkowują wypowiedzi do osób lub same tworzą dialogi pasujące do ilustracji.

  • „Historyjki społeczne. Ja i mój świat”, wyd. Synapsis

Elementarz umiejętności społecznych dla małych dzieci autorstwa Carol Gray i Abbie Leigh White. Książka to zbiór historyjek społecznych, których celem jest przekazanie dziecku z życia codziennego. Historyjki tłumaczą, na czym polega określona sytuacja lub czynność, opierając się na zasadach i regułach społecznych. Każda jest zbudowana w oparciu o zasady dotyczące stylu uczenia się dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Książka składa się z trzech rozdziałów: Dbam o siebie, W domu i Wychodzę z domu. W trakcie czytania książki z dorosłym dziecko na prośbę wskazuje elementy obrazka, odpowiada na pytania a także odgrywa scenki na podstawie konkretnej historyjki społecznej.

  • „Nowe historyjki społeczne”, Carol Gray, wyd. Harmonia

Zbiór ponad 150 historyjek, dzięki którym dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera mogą uczyć się ważnych umiejętności społecznych. Zostały przygotowane tak, aby można było wykorzystać je w obecnej formie lub odpowiednio zaadaptować do sytuacji dziecka. Historyjki zawarte w publikacji zostały podzielone na następujące rozdziały: Historyjki uczą, Zmiana, Błędy, Ja i moje uczucia, Święta i prezenty, Umiejętności interpersonalne i przyjaźń, Dręczenie, Co myśleć, mówić i robić, Zrozumieć dorosłych, Dom i otoczenie, Szkoła, Planeta Ziemia. Jest to książka szczególnie polecana rodzicom, nauczycielom, terapeutom i psychologom, dla których wspieranie rozwoju społecznego dziecka ze spektrum autyzmu jest priorytetem.

  • „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania teorii umysłu”, wyd. JAK

książka Patricii Howlin, Simona Baaron-Cohen’a i Julie Hadwin zawiera liczne praktyczne wskazówki jak uczyć dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera rozumienia przekonań i uczuć innych osób oraz idei udawania. Autorskie narzędzia zawarte w tej książce posłużą terapeutom i rodzicom między innymi do: uczenia dzieci interpretowania emocji wyrażanej za pomocą mimiki, ćwiczenia z dzieckiem rozpoznawania podstawowych uczuć, uczenia dzieci dopasowywania emocji do poszczególnych sytuacji, kształtowania u dziecka umiejętności postrzegania z punktu widzenia drugiej osoby.

  • „Czujesz tak jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą”, P.Stallard, wyd. Zysk i S-ka

Bardzo praktyczna książka, która z pewnością dostarczy nauczycielom i terapeutom wielu pomysłów jak rozmawiać z dziećmi i  młodzieżą na temat emocji, własnych myśli i zachowania. W przystępny sposób przekazuje wiedzę dotyczącą terapii poznawczo-behawioralnej, a także uczy umiejętności kontrolowania własnych uczuć, zmiany zachowania oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Ta praktyczna książka to ponad 160 gotowych do wykorzystania lekcji oraz arkuszy ćwiczeń, które pomagają rozwijać umiejętności społeczne dzieci w klasie szkolnej i poza nią.

  • „Uczuciometr Inspektora Krokodyla”, S.Isern, wyd. Dwukropek

To wyjątkowa książka z pięknymi ilustracjami, dzięki której dzieci mogą w zabawny sposób poznawać uczucia. O poszczególnych uczuciach opowiadają stworzeni przez autorkę bohaterowie. Inspektor Krokodyl i sympatyczne Emoludki: Jupi (radość), Pan Frasunek (smutek), Cykorek (strach), Pan Jajaja (zawiść), Konfuzja (wstyd), Pan Dajmito (zazdrość), Ojejka (zaskoczenie), Nerwa (złość), Paskuda (wstręt), Amoruś (miłość) służa autorce do wyjaśniania, czym jest uczucie, jak można je rozpoznać u drugiej osoby, a także jakim sytuacjom towarzyszą. To wspaniała pomoc nie tylko dla nauczycieli i terapeutów, ale także dla rodziców, którzy chcą przybliżyć dzieciom świat uczuć.

  • „Kroki ku samodzielności”, B.L.Baker, A.J.Brightman, wyd. Medipage

bardzo praktyczny poradnik dla rodziców i nauczycieli, którzy poszukują wskazówek, jak uczyć dzieci o zaburzonym rozwoju podstawowych życiowych umiejętności. Zawarte w książce wskazówki pomogą między innymi: modyfikować trudne zachowania dzieci, przeprowadzić trening czystości, uczyć zabawy, nauczyć dbania o siebie oraz nauczyć praktycznych umiejętności szkolnych. Każdy, kto potrzebuje sprawdzonych strategii nauczania powinien sięgnąć po ten podręcznik

  • „Praca nad rozwojem”, R.Leaf, J.McEachin, wyd. LTW

jedna z podstawowych lektur zarówno dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jak i pracujących z nimi terapeutów. Napisana bardzo przystępnym językiem książka porusza wszystkie najważniejsze kwestie związane z terapią dziecka o zaburzonym rozwoju. Wyjaśnia między innymi czym jest intensywna terapia behawioralna, czym są i jak należy stosować wzmocnienia, jak radzić sobie z zachowaniami trudnymi dziecka, a także jak kształtować codzienne podstawowe umiejętności związane z zabawą, toaletą czy jedzeniem. Dodatkowym atutem tej książki są gotowe scenariusze przykładowych zajęć jakie dorosły może włączyć w program terapeutyczny dziecka.

  • „Ethics for Behavior Analysts”, J.S.Bailey, M.R.Burch, wyd. Routledge

każdy z nas boryka się w swoim zawodowym i prywatnym życiu z kwestiami natury etycznej. Etyka dla analityków behawioralnych to wyjątkowa pozycja i aż szkoda, że nie mamy jej jeszcze w języku polskim. Książka zawiera szczegółowo opisane elementy Kodu etyki w zawodzie analityka zachowania (BCBA), jednak opisane w niej zasady podniosłą w znaczący sposób kompetencje wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi o zaburzonym rozwoju – psychologów, pedagogów, nauczycieli, terapeutów, logopedów i innych. Tak naprawdę ta pozycja może w znacznym stopniu poprawić funkcjonowanie i interakcje społeczne w obrębie każdego zawodu, nie tylko tych mających do czynienia z osobami niepełnosprawnymi.